De generale naar Winterberg en terug - 2*300km

Generale repetitie

We willen zo weinig mogelijk aan het toeval overlaten. Tien dagen achter elkaar 300 km fietsen vergt een zorgvuldige voorbereiding. Denk hier bijvoorbeeld aan de hotels, de begeleiding, de route, het samenspel met elkaar, het maken van video's en de verzorging. Op papier denken we alles al redelijk goed ingericht te hebben, maar hoe werkt dit in de praktijk? Daarom is het goed om een soort generale repetitie te houden, waarbij we alles in de praktijk uitproberen. We kozen ervoor om met volledige begeleding 2 dagen achter elkaar 300 km te fietsen. Precies zoals we het ook voor ogen hebben tijdens de 10 x 300 km in juni.

Vertrek stipt om 6.30 uur op de eerste dag om niet 's avonds laat te arriveren in de hotels. Dit tijdstip is later lang niet altijd haalbaar door bijvoorbeeld de beperkingen van de hotels met het ontbijt. Ik begon deze eerste ochtend al gelijk met pech. Mijn fiets was omgevallen waardoor mijn achterderailleur flink krom stond. Ik twijfelde om mijn tijdritfiets dan maar mee te nemen, maar ik ben toch eerst naar de verzamelplaats gefietst. Daar heeft onze mechanieker en renner Marco de derailleur rechtgebogen waardoor ik in ieder geval op pad kon. Het schakelen ging niet perfect, maar die 600 km kon ik daar wel mee rijden, dacht ik positief.

Lees verder onder de foto's...

DGD07243
DSC07212
DSC07210
DSC07205
DSC07141
DGD08013
DGD07863
DGD07819
DGD07760
DGD07749
DGD07743
DGD07742
DGD07572
DGD07476
DGD07320
DGD07262
DGD07235
DGD07186
DGD07057
DGD06964

Zo min mogelijk pauze

We plannen onderweg 3 pauzes per dag. Na elke 75 km. De eerste en de derde pauze zijn kort. Alleen bedoeld om eten en drinken aan te vullen waarmee we de komende 75 km verder kunnen. Bij slecht weer kan dit moment ook gebruikt worden om kleding te wisselen. Elke renner heeft een genummerd kratje waar zijn spullen in bewaard worden. Die kratjes worden uitgestald, zodat we snel spullen kunnen pakken en weer verder kunnen. Op de helft een wat langere broodnodige pauze om ook een goede lunch te nuttigen. De begeleiders hadden op een parkeerplaats de tafels en stoelen neergezet en brood, beleg, drinken etc. klaargezet. We konden als renners zo aanschuiven. Erg fijn als de begeleiders net zo fanatiek zijn als de renners om alles voor elkaar te krijgen. Bidons bijvullen en op naar het tweede deel van deze eerste dag. De tegenwind is inmiddels al flink toegenomen en de heuvels van Sauerland komen er ook aan.

Tegenslag

Net lekker onderweg ons eerste tegenslagje. Een lekke band. We hadden afgesproken om op zo'n moment de POC (Point of Contact) te bellen. Die stuurt de begeleidende auto aan. De auto kan niet altijd en overal bij de renners blijven. Dit komt omdat de route soms over paden gaat waar de auto niet kan komen en omdat de begeleiding nog meer taken heeft. De groep fietste verder en de lekke renner pakte een reservewiel uit de auto en wordt achter de auto weer teruggebracht naar de groep. Het was goed om dit te proberen, maar deze afspraak hebben we als eerste geschrapt. Dit is simpelweg te gevaarlijk. Voortaan wordt de lekke band gerepareerd of vervangen in de bus en de renner haakt vervolgens weer aan als de bus bij de groep is.

De routine bij het hotel is niet zo spannend. Tassen naar de kamer brengen, douchen, eten en de spullen voor de volgende dag klaarzetten. Tijdens het eten hebben we al een korte evaluatie gehouden en punten besproken die we gelijk de volgende dag al anders wilden aanpakken. Een belangrijk punt daarbij was dat we geen renners meer achterlaten. Tijdens de beklimmingen ontstaan er toch wat gaten door het niveauverschil. Iedereen moet dan zijn eigen tempo zoeken, maar daarbij mag de laatste renner niet alleen komen te rijden voor het geval iemand hulp nodig heeft.

Regen

De 2e dag begon met regen. Niet fijn, maar ook goed om te ervaren wat je dan het beste kan doen met kleding, materiaal en voeding. Tijdens de lunchpauze dit keer geen tafels met stoelen, omdat dit simpelweg allemaal niet past onder de (party)tent die is opgezet tegen de regen. Maar de broodjes en de soep smaakten er niet minder om. Hier en daar werd er droge kleding aangetrokken om vervolgens op pad te gaan voor de laatste 150 km. Langzaam werd het steeds een beetje droger en met een licht zonnetje aan de hemel kwamen we 's avonds aan in Groenlo.

Deze generale heeft ons een stap verder gebracht. We gaan alles nog goed evalueren en bespreken om alles nog beter te organiseren. Alhoewel we ons ook beseffen dat we tijdens onze tocht dingen tegen gaan komen die we niet voorzien hebben en waar we terplekke op moeten anticiperen.

Twijfel

Het zijn lange dagen op de fiets. Ik weet niet zeker of we het 10 dagen allemaal kunnen volhouden. Het weer tijdens de tocht speelt daarbij een enorm belangrijke rol. Met juist dat onzekere deel maakt deze tocht van 3000 km tot een prachtig avontuur. Met het doel (Princes Maxima Centrum) voor ogen, gaan we zover als we kunnen.

Voor mijzelf speelt een pijnlijke knie nog een rol. Waarschijnlijk heb ik die overbelast. Daar maak ik me wel zorgen om. Als de pijn zo blijft, is het niet erg. Als die knie maar niet kapot gaat, zodat je helemaal niet verder kan.

Eddy Lammers